Är man mindre värd för att man har en tatuering?


Jag har funderat på en sak.
Innan jag gjorde någon utav mina tatueringar så tänkte jag riktigt noga på hur det skulle bli efter att jag gjort dom.

Ni vet ju att folk säger att man har svårare att få jobb ifall man har synliga tatueringar?
Har man en tatuering så klassas man typ som kriminell i samhället. Hur jävla löjligt är inte det egentligen? Samma om man har en så kallad "kamphund", dom är genast livsfarliga djur bara för att en del tränat just sånna till att vara farliga.



Är man mindre värd för att man har en tatuering? Blir man automatiskt en sämre arbetare bara för att man har en tatuering på armen eller halsen? Är svenska folket verkligen så fördomsfulla så dom tror att man är kriminell bara för att man har en tatuering ?

Vill man inte ta emot mat av någon som har en tatuering på handen? Törs man inte fråga en receptionist om hjälp bara för att han/hon är tatuerad? Så sjukt jävla löjligt alltså. Jag trodde att vi skulle acceptera varandra för dem vi är. Man ska inte döma innan man lärt känna personen, det är bara så fel.

Jag skiter fullständigt i vad folk tycker om mig och mina tatueringar.
Jag är inte kriminell för att jag har tatueringar, jag är och kommer inte vara en sämre arbetare pga mina tatueringar. Jag är jag och kommer inte bli en sämre människa pga tatueringarna ! ;) Sådeså!

Jag tycker att tatueringar är konst! Just det, KONST. Det är konst också, fast det sitter på människokroppen istället för.. ja till exempel väggen. Människokroppen är vacker så varför inte göra den vackrare med en tatuering?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det är inte det att man är mindre värd med en tatuering.



Det handlar mer om vad som är ett socialt stigma i dagens samhälle. Att ha synliga tatueringar gör att du automatiskt blir bortvald då det kommer till många yrken, så som advokat tex.



Nu vill du kanske inte bli advokat så då är det ju inte ett problem för dig.



Att samhället inte fungerar så som du vill att det ska göra betyder inte att samhället därför ska ändra sig för din, eller någon annans skull.



Faktum är att många företag har en policy vad det gäller tatueringar, och att dom ska gå att dölja.



Uttryckandefrihet då det gäller ens egen kropp, absolut! Men samtidigt så finns det dom som blir förolämpade av VISSA motiv som folk tatuerar, och då tänker jag mest på rasistiska motiv, texter och liknande.



Därför finns dessa regler, och man kan inte göra undantag bara för att någon råkar ha ett hjärta på halsen istället för ett swastika.



Hoppas du förstår hur jag menar.

2010-10-11 @ 23:04:03
Postat av: Zandra

Nu tror jag inte att alla tänker att du är kriminell eller att du inte gör ett lika bra arbete som en person utan tatueringar.



Som tidigare skrivare skrivit så har företag policy. Jag frågade min nuvarande chef ifall dem tänker på sådant när dem anställer en person och frågade varför det är så.

Fick till svar att när jag övertalat alla de "äldre" i samhället så är det frittfram för anställning av "tatueringsmänniskor", syndliga då.



Sen kan jag samtidigt förstå att många kopplar tatueringar med kriminella. För de flesta kriminella människor som man ser i media och i verkligenheten har faktiskt tatueringar, som t.ex på halsen.. har bara sett kriminella ha det.

2010-10-13 @ 21:42:16
Postat av: Anonym

Jag nämnde ju inget om kriminella i min kommentar.



Men okej.



Att ens utseende har betydelse fast det inte borde vara så är självklart. Tyvärr.



Och om man väljer att skaffa sig en synlig tatuering så får man stå för det och inse att vissa val har konsekvenser. Man måste anpassa sig efter normerna som finns, för att få samma chans som alla dom som automatiskt passar in i den mallen.



En tatuering på halsen KOMMER att försämra dina chanser att få ett jobb, just därför att många företag har en policy om att tatueringar ska gå att dölja med företagets kläder eller något liknande.



Dessa regler finns bara för att dom med stötande tatueringar inte ska få visa detta. Och då gör man inte undantag på dessa regler oavsett vad för motiv någon har tatuerat, lagligt skulle ett sådant undantag kunna kosta massor.

2010-10-16 @ 19:03:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0